Συζήτηση επί της ετήσιας Έκθεσης Γενικού Ελεγκτή της Δημοκρατίας για το Έτος 2015 που αφορά το Υπουργείο και τα τμήματα του είχε, σήμερα, ο Υπουργός Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως κ. Ιωνάς Νικολάου, με τα μέλη της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παρακολουθήσεως Σχεδίων Αναπτύξεως και Ελέγχου Δημόσιων Δαπανών. Σε δηλώσεις του, μετά το πέρας της συνεδρίας της Επιτροπής, ανέφερε:

«Από την Έκθεση του Γενικού Ελεγκτή για το 2015 φάνηκε ότι το Υπουργείο και τα τμήματά του βρίσκονται προς τη σωστή κατεύθυνση, ότι δεν υπάρχει διασπάθιση δημοσίου χρήματος ή διαδικασίες αδιαφάνειας, και ότι δεν υπάρχουν ουσιαστικά προβλήματα για τα οποία να μην έχουν ληφθεί κάποια μέτρα είτε να παραμένουν ανεπίλυτα.

Ένα θέμα που απασχόλησε ιδιαίτερα την Έκθεση του γενικού Ελεγκτή αφορά τα ανεκτέλεστα εντάλματα, για τα οποία τόσο ο ίδιος όσο και οι Βουλευτές έχουν διαπιστώσει τις προσπάθειες που έκανε η Αστυνομία σε συντονισμό με το Υπουργείο για εκτέλεσή τους. Τα τελευταία τρία χρόνια, από το 2015, παρουσιάζεται μια αύξηση των ενταλμάτων που έχουν εκτελεστεί, επιδόθηκε ιδιαίτερη έμφαση και τουλάχιστον το 70% των ενταλμάτων που έχουν εκτελεστεί αφορούν εντάλματα πέραν των 300 ευρώ. Το 50% του συνολικού αριθμού των ενταλμάτων αφορούν εντάλματα για ποσά κάτω των 300 ευρώ. Τα μεγαλύτερα ποσά – που είναι πάνω από 100 χιλιάδες ευρώ αφορούν κυρίως κοινωνικές ασφαλίσεις και οφειλές φόρων. Κάποιες από αυτές τις περιπτώσεις – που είναι και τα μεγαλύτερα ποσά – αφορούν εταιρείες που βρίσκονται σε διαδικασία διάλυσης.

Μέσα από τη μελέτη που έγινε, διαπιστώθηκε ότι εντάλματα με μεγάλα ποσά καταβάλλονται με δώσεις. Όμως, διαπιστώθηκε και ότι τελικά η Αστυνομία έχει μετατραπεί σε εισπράκτορας. Δεν είναι δουλειά της Αστυνομίας να είναι ο εισπράκτορας του κράτους. Αντί να επιδίδουμε όλη μας τη δύναμη στη δίωξη του εγκλήματος και στην ασφάλεια του κράτους, έχουμε 69 μέλη της Αστυνομίας να ασχολούνται με την είσπραξη ενταλμάτων.

Έχουμε, βέβαια, καθορίσει διαδικασία η οποία λαμβάνει σοβαρά υπόψη τις επιβαλλόμενες ευαισθησίες – έστω και εάν κάποιοι προβάλλουν ενστάσεις – λόγω της οικονομικής κρίσης. Γίνεται έλεγχος για να αποφύγουμε την εκτέλεση εντάλματος εναντίον προσώπου το οποίο αδυνατεί να πληρώσει το οφειλόμενο ποσό, εφόσον ξέρουμε με βεβαιότητα ότι θα οδηγηθεί στη φυλακή. Και δεν αφήνουμε, από την άλλη, ανενόχλητους εκείνους που πραγματικά μπορούν να εκτελεστούν τα εντάλματα που εκκρεμούν εναντίον τους και υποχρεώνονται να πληρώσουν το οφειλόμενο ποσό».

Στη συνέχεια, ο κ. Νικολάου αναφέρθηκε στη συζήτηση που έγινε αναφορικά με τις υπερωρίες στην Αστυνομία, διευκρινίζοντας ότι είναι όντως αυξημένο το ποσό των υπερωριών και ότι η αύξηση δεν οφείλεται μόνο στο γεγονός ότι υπάρχει έλλειψη προσωπικού και για ν’ ανταποκριθεί η Αστυνομία στα καθήκοντα – και συχνά στα πρόσθετα καθήκοντα που έχει αναλάβει – απαιτείται η υπερωριακή απασχόληση των μελών του Σώματος. Οφείλεται, είπε, και στο γεγονός ότι από τον Σεπτέμβριο του 2015 σταμάτησαν πρακτικές του παρελθόντος όπου οι υπερωρίες σε αποζημίωση περιορίζονταν είτε μόνο στο 50% είτε στο 75% της υπερωριακής απασχόλησης ή σε πρακτικές που αν και θα καταβαλλόταν το 75%, στο τέλος μειωνόταν στο 50%. «Από τον Σεπτέμβριο 2015 δίδεται το 100% της αποζημίωσης και έτσι σταμάτησαν να συσσωρεύονται άδειες (δηλαδή, ελεύθερος χρόνος) στα μέλη», επεσήμανε και υπογράμμισε, επίσης, ότι αυξήθηκε μεν το ποσό για την αστυνόμευση αθλητικών γεγονότων αλλά ο συνολικός χρόνος των υπερωριών έχει μειωθεί, όπως και τα μέλη που μετέχουν σε αυτές τις εκδηλώσεις έχουν επίσης μειωθεί. «Το ποσό αυξήθηκε λόγω της 100% καταβολής του ποσού αποζημίωσης και είναι περίπου λίγο περισσότερο από 1 εκατ. ευρώ», ανέφερε, προσθέτοντας ότι ένα σημαντικό μέρος δαπανάται για τα αναγκαία μέτρα που έχουν ληφθεί για πρόληψη της τρομοκρατίας, με το κόστος για την ασφάλεια στα αεροδρόμια και στις επαρχίες να ανέρχεται στα 3 εκατ. ευρώ, δηλαδή το 52% του συνόλου των αποζημιώσεων για υπερωρίες στην Αστυνομία.

Ερωτηθείς σχετικά με τα δύο νομοσχέδια που ετοίμασε το Υπουργείο Δικαιοσύνης για την τροποποίηση του Ποινικού Κώδικα και για την τροποποίηση της Ποινικής Δικονομίας, ο κ. Νικολάου είπε ότι σκοπός είναι να ρυθμιστούν ο τρόπος εκτέλεσης ενταλμάτων και είσπραξης χρηματικών ποινών. «Στα πλαίσια αυτά το Δικαστήριο έχει την υποχρέωση, προτού επιβάλει τη χρηματική ποινή, να εξετάζει την οικονομική κατάσταση κάποιου και βάσει αυτής να αποφασίζει εάν θα του επιβάλει μόνο χρηματική ποινή, ή εάν θα του επιβάλει χρηματική ποινή σε συνδυασμό με κοινοτική εργασία, ή μόνο κοινοτική εργασία, ή ακόμη και είσπραξη της χρηματικής ποινής σε δόσεις», εξήγησε. Και πρόσθεσε: «Στις περιπτώσεις που επιβλήθηκε η ποινή και εκκρεμούν τα εντάλματα εκτέλεσης για είσπραξη της χρηματικής ποινής, έγινε μια ρύθμιση που βασιζόταν σε σημερινή πραγματικότητα. Τα νομοσχέδια υποβλήθηκαν για νομοτεχνικό έλεγχο και εκεί έγιναν κάποιες εισηγήσεις πριν από δύο μήνες, από πλευράς του Γενικού Εισαγγελέα, τις οποίες συζητούμε για να οριστικοποιηθούν τα νομοσχέδια. Πρόκειται για πολύ σοβαρά θέματα και χρειάζονται προσεκτική ρύθμιση».

Κληθείς να σχολιάσει κατά πόσον υπάρχει σπατάλη στο ζήτημα των αστυνομικών φρουρών των πολιτικών προσώπων, ο κ. Νικολάου είπε ότι η φρουρά δεν είναι δικαίωμα κάποιου πολιτικού και αυτό έχει ξεκαθαριστεί από μελέτη που διεξήχθη και η οποία έχει αξιολογήσει την επικινδυνότητα που διατρέχει το οποιοδήποτε από τα πολιτικά πρόσωπα, περιλαμβανομένων των πρέσβεων, των κτηριακών εγκαταστάσεων κλπ. «Βάσει αυτής έχει καθοριστεί πια είναι η φρουρά που θα πρέπει να έχει ο καθένας, είτε αφορά προσωπική φρουρά είτε μέσω χρήσης και άλλων μέτρων», επεσήμανε, τονίζοντας ότι από κάποια πρόσωπα αφαιρέθηκαν φρουρές, από κάποια έχουν μειωθεί και στην περίπτωση κάποιων πρέσβεων είτε αφαιρέθηκε είτε παραχωρήθηκε φρουρά με βάση την αξιολόγηση της επικινδυνότητας.







Τελευταία Ενημέρωση στις: 20/10/2020 03:21:12 PM

Πίσω στην προηγούμενη σελίδα