Η επέκταση των αθλητικών γεγονότων πέρα από τα ομαδικά αθλήματα που προβλέπονται στο νομοσχέδιο για χειραγώγηση αγώνων, δυνατό να εκμηδενίσει το σκοπό και την αποτελεσματικότητα του νόμου, ο οποίος έχει ετοιμαστεί και συμβαδίζει με τις πρόνοιες της σχετικής Σύμβαση του Συμβουλίου της Ευρώπης, υπογράμμισε ο Υπουργός Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως κ. Ιωνάς Νικολάου, σήμερα, στα μέλη της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας και Πολιτισμού, στο πλαίσιο της συζήτησης επί του περιεχομένου του σχετικού νομοσχεδίου.

Σε δηλώσεις του μετά το πέρας της συνεδρίας της Επιτροπής, ανέφερε:

«Κλήθηκα στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή, όπου συζητείται το νομοσχέδιο για την καταπολέμηση της χειραγώγησης αθλητικών γεγονότων, για να απαντήσω σε σειρά ερωτημάτων που επιδίωκαν την επέκταση των αθλητικών γεγονότων που θα εξετάζονται στα πλαίσια αυτού του νομοσχεδίου και των αρμοδιοτήτων της Επιτροπής Δεοντολογίας και Προστασίας του Αθλητισμού.

Κατά τη συζήτηση επεσήμανα ότι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο συνάδει πλήρως με τις πρόνοιες της Σύμβασης του Συμβουλίου της Ευρώπης που αναφέρεται σε αθλητικά γεγονότα που διοργανώνονται από ομοσπονδίες, είναι οργανωμένα και στα οποία συμμετέχουν αθλητές που ανήκουν σε σωματεία και συνιστούν ομαδικά αθλήματα. Η επέκταση των αθλητικών γεγονότων πέρα από αυτά θα δημιουργήσει τέτοια προβλήματα στη λειτουργία και ανταπόκριση της Επιτροπής, που ουσιαστικά θα εκμηδενίσει την αποτελεσματικότητα και το σκοπό της, ο οποίος θα εξυπηρετηθεί με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Δηλαδή, εάν ξεφύγουν από τις πρόνοιες του νομοσχεδίου και επιδιώξουν, το συγκεκριμένο νομοσχέδιο να εφαρμόζεται και για μη ομαδικά αθλητικά γεγονότα, όπως για παράδειγμα σε έναν αγώνα μοτοσυκλετιστών ή οποιοδήποτε άλλο αθλητικό γεγονός, στο οποίο μετέχουν αθλητές από μόνοι τους και δεν είναι ομαδικό άθλημα, που μετέχουν σωματεία σε οργανωμένη μορφή διεξαγωγής πρωταθλήματος ή από ομοσπονδία, θα δημιουργήσει τέτοια προβλήματα που είναι δυνατόν να εκμηδενίσει το νόμο.

Γνωρίζουν όλοι, την επικρατούσα αντίληψη, ότι εάν κάποιος θέλει να δημιουργήσει προβλήματα ή προσκόμματα στη λειτουργία ενός νόμου, προστίθενται σ’ αυτό τέτοιες ή τόσες αρμοδιότητες που τα όργανα που θα επιμεριστούν αυτής της ευθύνης να μη μπορούν να εξυπηρετήσουν ή να ανταποκριθούν στο σκοπό του νόμου και στις υποχρεώσεις τους. Γι’ αυτό, επιμέναμε στην Επιτροπή ότι επειδή το πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε αυτή τη στιγμή, αφορά κυρίως τη χειραγώγηση αθλητικών γεγονότων σε ομαδικά αθλήματα που διεξάγονται σε πρωταθλήματα από ομοσπονδίες, η αρμοδιότητα από το νόμο πρέπει να περιοριστεί ακριβώς στις περιπτώσεις που ρυθμίζονται από τη σύμβαση και να μην επεκταθεί πέραν από αυτή.

Είναι και γι’ αυτό το λόγο που οι συντάκτες της σύμβασης στο ΣτΕ έκριναν ότι θα έπρεπε να περιοριστούν μόνο στα ομαδικά αθλήματα και να μην επεκταθούν σε κάθε αθλητικό γεγονός. Πιστεύω ότι μετά από αυτή τη συζήτηση τα μέλη της Επιτροπής θα περιοριστούν στις περιπτώσεις που ρυθμίζονται στο σχετικό νομοσχέδιο και οι οποίες συνάδουν με την ίδια τη σύμβαση.

Προσπάθειά μας είναι μέσα από τη νομοθεσία, τις εξουσίες και αρμοδιότητες που παραχωρούνται στην Επιτροπή Δεοντολογίας, που θα συστηθεί από το Νόμο, θα καταστεί δυνατή η συγκέντρωση όλων εκείνων των πληροφοριών που είναι αναγκαίες για σκοπούς αποτελεσματικότερης διερεύνησης περιστατικών χειραγώγησης αθλητικών γεγονότων. Δηλαδή, θα καταστεί δυνατή η αντιμετώπιση, των φαινομένων που για χρόνια ταλανίζουν ειδικότερα τα πρωταθλήματα ομαδικών αθλημάτων, και τα οποία σε συγκεκριμένη κατηγορία ομαδικού αθλήματος, έχει δημιουργήσει στη Κύπρο μας τεράστια προβλήματα και επισύρει σημαντικές κατηγορίες.

Δεν είναι δυνατόν να φτάνουν, για χρόνια τώρα, διάφοροι φάκελοι από την ΟΥΕΦΑ και να μη μπορούμε να διερευνήσουμε κάποιους από αυτούς, έστω και ένα, γιατί δεν υπάρχει το επαρκές νομικό οπλοστάσιο που να επιτρέπει την αποτελεσματική διερεύνηση τους, από τις διωκτικές αρχές. Αυτή η Επιτροπή, θα μπορεί να συνδράμει στην προσπάθεια διερεύνησης και αντιμετώπισης των περιπτώσεων χειραγώγησης αθλητικών γεγονότων, είτε αυτές συνδέονται με ύποπτη στοιχηματική δραστηριότητα, είτε με άλλα γεγονότα από τα οποία κάποιοι μπορεί να έχουν όφελος και δεν είναι ανάγκη πάντοτε το όφελος να είναι χρηματικό.

Συνεπώς, οφείλουμε όλοι συντεταγμένα να επιδιώξουμε να δώσουμε όλα τα αναγκαία νομικά όπλα στις διωκτικές αρχές για να μπορέσουν να διερευνήσουν αποτελεσματικά αυτού του είδους τις υποθέσεις. Τέτοια νομικά όπλα προβλέπονται στη συγκεκριμένη νομοθεσία, αλλά, και άλλα μέτρα θα έρθουν στη συνέχεια και τα οποία αφορούν την διερεύνηση θεμάτων διαφθοράς και είναι αναγκαία για να μπορέσουμε να ολοκληρώσουμε το παζλ των αρμοδιοτήτων και εξουσιών που είναι αναγκαίες για να διερευνηθούν αυτού του είδους οι υποθέσεις».

Ερωτηθείς εάν θα σταματήσουν οι φάκελοι της ΟΥΕΦΑ, απάντησε ότι σίγουρα δεν μπορεί να επέλθει με τη σύσταση μιας επιτροπής, την παραχώρηση κάποιων αρμοδιοτήτων και την ψήφιση κάποιας νομοθεσίας, αλλά αυτό μπορεί να γίνει όταν πια, πέραν από τα προληπτικά μέτρα τα οποία μπορεί να ληφθούν, – και αρκετά από αυτά ρυθμίζονται στην προτεινόμενη νομοθεσία – είναι η αποτελεσματική διερεύνηση των υποθέσεων από τις διωκτικές αρχές, αξιοποιώντας τα αναγκαία μέσα και νομικά όπλα, που θα οδηγήσουν υποθέσεις στο δικαστήριο. Μόνο αν οι διωκτικές αρχές μπορέσουν να διερευνήσουν αποτελεσματικά έστω και κάποιες από αυτές τις υποθέσεις και με αυτό τον τρόπο γνωρίζουν εκείνοι που εμπλέκονται σε γεγονότα χειραγώγησης ότι υπάρχει η δυνατότητα να εντοπιστεί η δραστηριότητά τους, να διωχθούν ποινικά και καταδικαστούν, θα σταματήσουν οι φάκελοι. «Εάν κάποιοι νιώθουν ότι απολαμβάνουν ασυλία λόγω των αδυναμιών αυτών, θα συνεχίσουν την ίδια δραστηριότητα χωρίς να έχουν οποιουσδήποτε φόβους ή χωρίς οι ποινές να λειτουργήσουν κατά τρόπο αποτρεπτικό στη δραστηριότητά τους», συμπλήρωσε.

Σε ερώτηση αναφορικά με τις ποινές, ο κ. Νικολάου είπε ότι προβλέπονται πολύ αυστηρές ποινές γιατί πιστεύουμε ότι η ποινή θα πρέπει να λειτουργήσει κατά τρόπο αποτρεπτικό. «Οι ποινές πρέπει να είναι αποτρεπτικές και για να έχουμε αποτρεπτικές ποινές επιβάλλεται οι υποθέσεις να μπορούν να διερευνηθούν κατά τρόπο αποτελεσματικό και που δυνατό να διωχθούν και καταδικαστούν πρόσωπα που παραβιάζουν τη σχετική νομοθεσία», τόνισε, προσθέτοντας ότι η ποινή δεν πρέπει να είναι χάδι, αλλά να δημιουργεί φόβο ως προς το ύψος της σε όσους επιδίδονται σε τέτοιου είδους δραστηριότητες και ότι είναι δυνατό να καταδικαστούν γι’ αυτό το αδίκημα.

Κληθείς να αναφερθεί σε κάποιες ποινές, ο κ. Υπουργός είπε ότι ρυθμίζονται ποινές, όπως στο αδίκημα για χειραγώγηση αθλητικού γεγονότος που η ποινή καθορίζεται μέχρι εφτά χρόνια φυλάκισης και 200,000 ευρώ πρόστιμο, και στο αδικήματος της δωροδοκίας που η ποινή ανέρχεται μέχρι πέντε χρόνια φυλάκισης και μέχρι 100,000 ευρώ. «Πρόκειται για πολύ πιο ψηλές ποινές από αυτές που προβλέπονται στον ποινικό κώδικα, όπως στην περίπτωση της δωροδοκίας», συμπλήρωσε.

Τέλος, ερωτηθείς σχετικά με το ποια θα είναι τα μέλη της Επιτροπής, ο κ. Υπουργός είπε ότι στη Σύμβαση δεν υπάρχει περιορισμός αναφορικά με τη σύνθεση των μελών της, προσθέτοντας ότι στο νομοσχέδιο προβλέπονται δύο μέλη με νομική κατάρτιση και τρία άλλα μέλη ανεξαρτήτως επαγγέλματος, αλλά όλοι θα πρέπει να έχουν γνώση και πείρα στα θέματα αθλητισμού και είναι εγνωσμένου επαγγελματικού κύρους. Επίσης, η θητεία θα είναι πενταετή με δυνατότητα ανανέωσης για ακόμη μια φορά, συμπλήρωσε.







Τελευταία Ενημέρωση στις: 21/04/2020 11:43:07 AM

Πίσω στην προηγούμενη σελίδα