Στο πόρισμα του Γενικού Εισαγγελέα για τη διαφθορά στο αστυνομικό σώμα έκανε αναφορά σήμερα, σε δηλώσεις του στην εκπομπή «Πρωινό Δρομολόγιο» του Τρίτου Προγράμματος του ΡΙΚ ο Υπουργός Δικαιοσύνης και Δημόσιας Τάξης κ. Ιωνάς Νικολάου. Ο κ. Νικολάου σημείωσε πως το Υπουργείο ετοιμάζει σχετικές εισηγήσεις για να υποβληθούν στη Βουλή των Αντιπροσώπων, ενώ τόνισε πως είναι αναγκαίο να προωθηθούν τα νομοσχέδια που θα βοηθήσουν την Υπηρεσία Εσωτερικού Ελέγχου να έχει αρμοδιότητες έτσι ώστε να λειτουργεί αποτελεσματικά και γενικότερα, να παρασχεθούν συγκεκριμένα νομικά μέσα που να επιτρέπουν την αποτελεσματική διερεύνηση περιπτώσεων όπου διαπιστώνονται ενέργειες που συνιστούν πράξη διαφθοράς.

Το πλήρες κείμενο των ερωταπαντήσεων ακολουθεί:

Είναι ικανοποιητικό το πόρισμα για την Αστυνομία;

Το πόρισμα βασίζεται στη μαρτυρία που μπόρεσε να συγκεντρωθεί. Σίγουρα κάποιος θα ανέμενε ότι στα πλαίσια κάθε πράξης διαφθοράς, η οποία συνιστά ποινικό αδίκημα, θα μπορούσε να βρεθεί και η ανάλογη μαρτυρία για να υποστηριχθεί ενώπιον του δικαστηρίου η διάπραξη ποινικού αδικήματος. Μέσα από την έρευνα που έχουν κάνει οι ποινικοί ανακριτές που διόρισε ο Γενικός Εισαγγελέας, η οποία κράτησε για αρκετή περίοδο και δόθηκε δύο φορές παράταση, δεν βρέθηκαν στοιχεία που θα μπορούσαν να στοιχειοθετήσουν τέτοιες υποθέσεις. Δεν μπορεί κανένας να σχολιάσει τις δυσκολίες/αδυναμίες που υπήρξαν. Εκείνο που έχει ιδιαίτερη σημασία είναι ότι όταν διαπιστώνονται ενέργειες που συνιστούν πράξη διαφθοράς, ακόμα κι αν δεν βρέθηκε μαρτυρία που να στοιχειοθετεί ποινικό αδίκημα εναντίον συγκεκριμένων προσώπων, θα πρέπει να μας προβληματίσει το κατά πόσο κρίνεται αναγκαίο να ληφθούν μέτρα που να επιτρέπουν την αποτελεσματική διερεύνησή τους, δηλαδή τη δυνατότητα να συγκεντρώνεται η απαιτούμενη μαρτυρία και να μπορεί κάποιος να διωχθεί για τις πράξεις διαφθοράς στις οποίες συμμετέχει.

Μήπως σε κάποιες περιπτώσεις λειτουργεί ο «νόμος της σιωπής»;

Υπήρξαν τα ίδια προβλήματα που υπήρχαν προηγουμένως. Οι ίδιες διαπιστώσεις θα γίνονται και μελλοντικά. Αν δεν ληφθούν μέτρα όπως η λειτουργία του θεσμού των «υπό κάλυψη» ή ακόμα και η δυνατότητα άρσης του απορρήτου στις ιδιωτικές επικοινωνίες (δυνατότητα τηλεφωνικών παρακολουθήσεων) ή η υπό αυστηρούς όρους/προϋποθέσεις δυνατότητες λειτουργίας μηχανισμών ελέγχου κλπ, θα είμαστε πάντοτε στο ίδιο σημείο: θα γίνονται διαπιστώσεις και δεν θα μπορεί να συγκεντρωθεί το απαιτούμενο μαρτυρικό υλικό που θα επέτρεπε την παραδειγματική τιμωρία κάποιων.

Το να έχεις απλά πληροφόρηση δεν είναι αρκετό. Ένα ποινικό αδίκημα αποδεικνύεται με διαφορετικό τρόπο απ’ ό,τι μια πειθαρχική δίωξη ή η διερεύνηση ενός πειθαρχικού παραπτώματος. Ο Γενικός Εισαγγελέας είπε ότι εναντίον συγκεκριμένων προσώπων θα πρέπει να διενεργηθεί πειθαρχική διαδικασία που να διαπιστώνει ότι υπάρχουν κάποια πειθαρχικά αδικήματα. Αυτά τα πειθαρχικά αδικήματα απαιτούν έρευνα και συγκέντρωση στοιχείων που να μπορούν να τα αποδείξουν. Η μαρτυρία που θα συγκεντρωθεί όμως δεν απαιτεί να ακολουθεί τους κανόνες ποινικής δικονομίας που όμως διέπουν την απόδειξη μιας ποινικής υπόθεσης ενώπιον του δικαστηρίου.

Δεν μπορώ να επεκταθώ όσον αφορά το συμπέρασμα του πορίσματος ότι πρέπει να διωχθεί κάποιος. Είναι θέμα που αξιολόγησε ο Γενικός Εισαγγελέας κατά την κρίση του. Όσον αφορά το θέμα του υπαρχηγού, θα το δούμε στη συνέχεια. Κατ’ αρχάς, ο Υπαρχηγός διορίζεται από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και το δεύτερο είναι θέμα που θα απασχολήσει τον ίδιο τον Υπαρχηγό. Δεν μπορώ να προκαταλάβω οτιδήποτε. Είναι πρόωρα να πούμε οτιδήποτε, ας μη βιαζόμαστε να βγάλουμε συμπεράσματα. Ο Γενικός Εισαγγελέας μελέτησε το πόρισμα και τις καταθέσεις που λήφθηκαν από τους ποινικούς ανακριτές, εγώ δεν μπορώ να μιλήσω εκ μέρους του Γενικού Εισαγγελέα.

Αυτό που μπορούμε να κάνουμε εμείς είναι να μελετήσουμε το πόρισμα όσον αφορά τις πειθαρχικές διώξεις. Υπάρχουν κάποιες διαπιστώσεις από αυτά που λέει ο Γενικός Εισαγγελέας και κάποια στοιχεία για τυχόν πειθαρχικές διώξεις για τους Α, Β, Γ και υπάρχουν περιπτώσεις όπου ο Γενικός Εισαγγελέας ζητά από τον Αρχηγό Αστυνομίας να μελετηθεί το ενδεχόμενο πειθαρχικής δίωξης εναντίων συγκεκριμένων αξιωματικών.

Ο Γενικός Εισαγγελέας επισημαίνει μεν ότι περιπτώσεις όπως αυτές του δεσμοφύλακα εμπίπτουν στις αρμοδιότητες του Αρχηγού Αστυνομίας, αλλά στις περιπτώσεις ανώτερων αξιωματικών της Αστυνομίας είναι αρμοδιότητα του Υπουργού. Νομίζω είναι νωρίς να κάνουμε εικασίες για το τι μπορεί να γίνει.

Ξέρετε ότι ο Υπαρχηγός είχε καταγγείλει προδιάθεση των ανακριτών για ενοχοποίησή του;

Είχα ενημερωθεί γι’ αυτό από επιστολή του προς τον Γενικό Εισαγγελέα. Δεν ήξερα αν απαντήθηκε ή όχι, αυτό το άκουσα χθες. Τα δε στοιχεία βάσει των οποίων ο Γενικός Εισαγγελέας κρίνει ότι πρέπει να ασκηθεί ποινική δίωξη εναντίων του Υπαρχηγού δεν είναι θέμα προς συζήτηση, αλλά πρέπει να αποδειχθεί ενώπιον του δικαστηρίου. Σίγουρα ο κ. Κυριάκου μπορεί να καταθέσει τις δικές του απόψεις, αλλά δεν πιστεύω να χρειάζεται οποιοδήποτε σχόλιο. Σίγουρα από αυτό το πόρισμα προκύπτουν διάφορα θέματα που συνιστούν προβλήματα στον τρόπο χειρισμού και στη δυνατότητα διερεύνησης των συγκεκριμένων πληροφοριών που σχετίζονται με την υπόθεση αυτή και την απαίτηση για προστασία εγγράφων που διακινούνται από την αστυνομία.

Προτεραιότητα είναι να διερευνώνται υποθέσεις και να αποτρέπονται αδικήματα και όχι να ασχολούμαστε με θέματα κακού χειρισμού. Έγινε ολόκληρη μελέτη για το θέμα της διαφθοράς στην Αστυνομία και ετοιμάζουμε εισηγήσεις για να υποβληθούν στη Βουλή των Αντιπροσώπων. Επαναλαμβάνω ότι αν δεν προωθηθούν τα νομοσχέδια που θα βοηθήσουν την Υπηρεσία Εσωτερικού Ελέγχου να έχει αρμοδιότητες και να λειτουργήσει με αποτελεσματικό τρόπο και να παρασχεθούν γενικότερα συγκεκριμένα νομικά μέσα που να επιτρέπουν την αποτελεσματική διερεύνηση τέτοιων πληροφοριών, τότε ακόμα και μετά από δύο χρόνια θα είμαστε στην ίδια θέση!

Πηγή: Γραφείο Τύπου και Πληροφοριών







Τελευταία Ενημέρωση στις: 21/04/2020 11:43:07 AM

Πίσω στην προηγούμενη σελίδα