Χρήση Cookies
Η ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί cookies για να εξασφαλίσει τη σωστή λειτουργία της, όπως καθορίζεται εδώ
You need Javascript to use the previous link or use
Cookies
Αποθήκευση Προτιμήσεων
Αρχική Σελίδα
Επικοινωνία
English
×
Υπουργείο
Υπουργός
Βιογραφικό Υπουργού
Γενικός Διευθυντής
Αποστολή
Ιστορικό
Αρμοδιότητες
Οργανωτική Δομή
Ανθρώπινο Δυναμικό
Επαρχιακά Γραφεία
Τομείς
Τομέας Δικαιοσύνης
Μονάδα Νομικών Θεμάτων
Μονάδα Διεθνούς Νομικής Συνεργασίας
Κλάδος Επίδοσης Δικογράφων σε Διασυνοριακές Υποθέσεις
Πιστοποιήσεις "Apostille"
Τομέας Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων Αντεγκληματικής και Σωφρονιστικής Πολιτικής
Γενικά
Μονάδα Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων
Μονάδα Αντεγκληματικής Πολιτικής
Μονάδα Σωφρονιστικής Πολιτικής
Μονάδα Έμφυλης Βίας
Τομέας Διοίκησης και Ισότητας των Φύλων
Μονάδα Διοίκησης
Μονάδα Ισότητας των Φύλων
Τομέας Δημοσίας Τάξεως
Ευρωπαϊκά Θέματα
Ενημέρωση
Ανακοινώσεις
Ειδήσεις
Δελτία Τύπου
Ομιλίες
Διαβουλεύσεις
Διαμεσολάβηση
Σχέδια Δράσης
Θέσεις Εργασίας
Χρήσιμοι Σύνδεσμοι
Κρατικό Αρχείο
Συμβούλιο Αποφυλάκισης
Δικαστήρια
Ευρωπαϊκό δικαστικό δίκτυο για αστικές και εμπορικές υποθέσεις
Νομοθεσία
Νόμοι
Κανονισμοί
Εγκύκλιοι / Διατάξεις
Εκδόσεις / Στατιστικά
Ετήσιες Εκθέσεις
Εκδόσεις ΥΔΔΤ
Άλλα έγραφα / Μελέτες
Επικοινωνία
Την τελευταία τετραετία το Υπουργείο Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως έχει πετύχει εκσυγχρονισμό του νομοθετικού πλαισίου για αντιμετώπιση των ποινικών προκλήσεων
Αρχική Σελίδα
/ Ενημέρωση /
Ανακοινώσεις
/
Ειδήσεις
/ Την τελευταία τετραετία το Υπουργείο Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως έχει πετύχει εκσυγχρονισμό του νομοθετικού πλαισίου για αντιμετώπιση των ποινικών προκλήσεων
Πίσω στην προηγούμενη σελίδα
Την τελευταία τετραετία, στα πλαίσια μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής για προστασία και ενίσχυση των δημοκρατικών θεσμών, προαγωγή της διαφάνειας, εξυγίανση του δημόσιου βίου και αντιμετώπισης του εγκλήματος, το Υπουργείο Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως, έχει προβεί σε τέτοιες νομοθετικές ρυθμίσεις που να ενδυναμώνουν την άμυνα και την αντίστασή της Πολιτείας ενάντια στην παρανομία, αλλά ταυτόχρονα να προσδίδουν την κοινωνική διάσταση της αντιμετώπισης του φαινομένου της παραβατικότητας.
Συγκεκριμένα, τη βάση του Προγράμματος Διακυβέρνησης της παρούσας Κυβέρνησης, ο εκσυγχρονισμός των νομοθεσιών όσον αφορά τον τομέα του ποινικού δικαίου έχει αναβαθμιστεί:
Με την τροποποίηση του περί Ποινικής Δικονομίας Νόμου που έγινε το 2013, όπου δόθηκε πλήρης και παράλληλη με εκείνη του Υπουργικού Συμβουλίου εξουσία στο Γενικό Εισαγγελέα της Δημοκρατίας να διορίζει ποινικούς ανακριτές, ώστε να μην υπάρχει η οποιαδήποτε υπόνοια συγκάλυψης από πλευράς της εκτελεστικής εξουσίας.
Με την προώθηση δύο τροποποιήσεων στον περί Ποινικής Δικονομίας Νόμο για διευκόλυνση των διαδικασιών απονομής της δικαιοσύνης και ειδικότερα της πρόσβασης σ αυτήν. Η μία προνοεί την ανάθεση και σε αξιωματικούς/λοχίες της Αστυνομίας της δυνατότητας να βεβαιώνουν ομολογία ενοχής επί ποινικών κλήσεων, όπου δεν είναι απαραίτητη η παρουσία του κατηγορουμένου στο δικαστήριο, με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών, αλλά και την έγκαιρη προώθηση των κλήσεων ενώπιον δικαστηρίων και τον καλύτερο προγραμματισμό του δικαστικού χρόνου. Η δεύτερη προνοεί τη δυνατότητα να διαταχθεί από το Δικαστήριο υποκατάστατη επίδοση ποινικής κλήσης, όταν ο κατηγορούμενος έμμεσα παρεμποδίζει την επίδοση/προώθηση της διαδικασίας, ώστε να εξασφαλίζεται η απρόσκοπτη απονομή της δικαιοσύνης και να αποφεύγεται η ατιμωρησία.
Παράλληλα, με την προώθηση τροποποίησης του περί Δικαστηρίων Νόμου για κάλυψη νομοθετικού κενού σε σχέση με τη νόμιμη συγκρότηση Κακουργιοδικείου, όταν απουσιάζει προσωρινά μέλος ή μέλη του.
Περαιτέρω, την ουσιαστική πρόσβαση στην ποινική δικαιοσύνη προωθούν και οι ακόλουθες εναρμονιστικές ρυθμίσεις που προώθησε το Υπουργείο Δικαιοσύνης, που σκοπό έχουν την ενδυνάμωση των δικονομικών δικαιωμάτων των υπόπτων και των κατηγορουμένων:
Ο περί του Δικαιώματος σε Διερμηνεία και Μετάφραση κατά την Ποινική Διαδικασία Νόμος του 2014, που περιέχει ολοκληρωμένες διατάξεις για τα δικαιώματα διερμηνείας και μετάφρασης, τα οποία διασφαλίζονται και από το Σύνταγμα. Για την ενσωμάτωση της ευρωπαϊκής Οδηγίας σχετικά με το δικαίωμα ενημέρωσης του κατηγορουμένου στο πλαίσια ποινικών διαδικασιών, ετοιμάστηκε σειρά τροποποιητικών νομοσχεδίων, τα οποία ψηφίσθηκαν σε νόμους το 2014, για την ενίσχυση της άσκησης του δικαιώματος ενημέρωσης που διευκολύνει την ετοιμασία της υπεράσπισης στα πλαίσια της δίκαιης δίκης.
Σειρά νομοθετημάτων έχουν ετοιμαστεί σχετικά με το δικαίωμα πρόσβασης σε δικηγόρο στο πλαίσιο ποινικής διαδικασίας και διαδικασίας εκτέλεσης του ευρωπαϊκού εντάλματος σύλληψης, καθώς και σχετικά με το δικαίωμα ενημέρωσης τρίτου προσώπου σε περίπτωση στέρησης της ελευθερίας του και με το δικαίωμα επικοινωνίας με τρίτα πρόσωπα και με προξενικές αρχές κατά τη διάρκεια της στέρησης της ελευθερίας. Τα νομοσχέδια αυτά αναμένεται να ψηφιστούν σύντομα από τη Βουλή των Αντιπροσώπων.
Επιπρόσθετα, με τροποποίηση που έγινε στον Ποινικό Κώδικα θεσπίστηκε ως αδίκημα και η υποκίνηση βίας ή μίσους λόγω γενετήσιου προσανατολισμού ή ταυτότητας φύλου πέραν των άλλων λόγων διάκρισης. Επίσης, με άλλη τροποποίηση του Ποινικού Κώδικα θεσπίστηκε ως ποινικό αδίκημα και η παράνομη κατακράτηση ανηλίκου από κηδεμόνα του εκτός των ορίων της Δημοκρατίας, πέραν εκείνου της μετακίνησης του χωρίς τη συγκατάθεση του άλλου κηδεμόνα.
Μεγάλη τομή στη δομή της δικαιοσύνης αποτέλεσε η δημιουργία το 2015 του Διοικητικού Δικαστηρίου, το οποίο ανέλαβε την σε πρώτο βαθμό εκδίκαση προσφυγών κατά το Άρθρο 146 του Συντάγματος, με στόχο την ουσιαστική αποσυμφόρηση του Ανωτάτου Δικαστηρίου, ώστε να επιτυγχάνεται ταχεία απονομή της δικαιοσύνης στη δευτεροβάθμια δικαιοδοσία του. Παράλληλα, επιτυγχάνεται και ταχεία εκδίκαση των προσφυγών κατά των πράξεων της Διοίκησης. Στα ίδια πλαίσια, πρέπει να σημειωθεί ότι εκκρεμεί στη Νομική Υπηρεσία νομοσχέδιο που έχει ετοιμάσει το Υπουργείο για συμμόρφωση της διοίκησης με τις αποφάσεις του Ανωτάτου Δικαστηρίου.
Τελευταία Ενημέρωση στις: 20/10/2020 03:21:04 PM
Πίσω στην προηγούμενη σελίδα