Κυρίες και κύριοι,

Το θέμα που πραγματεύεται η σημερινή ημερίδα είναι εξαίρετα σημαντικό καθότι η οδική ασφάλεια τόσο στο σύνολο της ευρωπαϊκής οικογένειας όσο και επιμέρους στα κράτη – μέλη, αποτελεί ένα από τα μείζονα ζητήματα που οι θεσμοί – κρατικοί και μη – καλούνται να διαχειριστούν. Προς τούτο, οι συνέργειες και η αλληλοενημέρωση για καλές πρακτικές είναι πάντοτε ωφέλιμες και ως τέτοιαν επικροτώ τη διεξαγωγή της σημερινής ημερίδας, που διοργανώνεται από την Αστυνομία Κύπρου, σε συνεργασία με την Αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Κύπρο, και ευχαριστώ από καρδιάς όλους όσοι επένδυσαν χρόνο προς υλοποίηση της.

Εκ προοιμίου, η αναγνώριση ότι ο αριθμός των θανάτων και των τραυματισμών από τροχαίες συγκρούσεις παραμένει ακόμη υπερβολικά υψηλός, με αποτέλεσμα ο ευρωπαϊκός στόχος για μείωση των θανάτων από τροχαία στους δρόμους της Ευρώπης κατά 50% μέχρι το 2020 να αποδεικνύεται ανέφικτος, αποτελεί το ισχυρό κίνητρο για τις Κυβερνήσεις, σε εθνικό πρωτίστως επίπεδο, να αναπτύξουν, να αξιοποιήσουν ή και να υιοθετήσουν, βέλτιστες πρακτικές που έχουν εφαρμοστεί σε άλλα κράτη – μέλη της ΕΕ, επιφέροντας επιτυχή αποτελέσματα.

Στην Κύπρο, παρά τη σημαντική μείωση που παρατηρήθηκε το πρόβλημα συνεχίζει να είναι πολύ σοβαρό και είναι λυπηρό ανθρώπινες ζωές να συνεχίζουν να χάνονται στην άσφαλτο από αιτίες οι οποίες επαφίενται κυρίως στον ανθρώπινο παράγοντα. Και επεξηγώ αναφέροντας, χωρίς να θέλω να σας κουράσω με στατιστικές, το εξής: 10 από τα 19 θύματα της ασφάλτου που μετρούμε φέτος είναι μοτοσικλετιστές, οι οποίοι είτε δεν φορούσαν κράνος, είτε επιδίδονταν σε απρόσεκτη οδήγηση, είτε έγιναν θύματα ανακοπής της πορείας τους από όχημα. Εκ των 19 νεκρών, τέσσερις ήταν νέοι ηλικίας μέχρι 25 χρόνων.

Πέρυσι, κατά την ίδια περίοδο, καταγράφηκαν 20 θανατηφόρες συγκρούσεις με 22 νεκρούς.

Στη θλιβερή αυτή κατάσταση αντιδρούμε με δέσμη των ακόλουθων μέτρων:

(α) Τη δημιουργία Σχολής Επιμόρφωσης Οδηγών, στην οποία θα μπορούν να παραπέμπονται από το Δικαστήριο άτομα που χρήζουν επανεκπαίδευσης, στο πλαίσιο εκτέλεσης της ποινής τους ή ακόμη και υπό τη μορφή εναλλακτικής ποινής. Η σύσταση της Σχολής εγκρίθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο και τροποποιήθηκε για τον σκοπό αυτό ο περί Άδειας Οδήγησης Νόμος. Θα παρέχει εξειδικευμένες σειρές μαθημάτων σε παραβάτες οδηγούς και κατά περίπτωση, θα διενεργεί εξετάσεις και πρακτικές εφαρμογές, στο πλαίσιο των προσπαθειών για βελτίωση της οδικής ασφάλειας. Η ίδρυση της Σχολής αποσκοπεί στην παροχή ευκαιριών προς τους παραβάτες τροχαίων αδικημάτων να αναπτύξουν θετική οδική στάση και συμπεριφορά κατά τη διακίνησή τους στο οδικό δίκτυο. Αυτό επιδιώκεται να γίνει μέσα από την ενημέρωση για τα θέματα οδικής ασφάλειας, την ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων (όπως ο αυτοέλεγχος, η αντίληψη των απειλών και η εκτίμηση των κινδύνων κατά την οδήγηση, η διαχείριση του ρίσκου κ.ά) και τη συμμετοχή σε προγράμματα συμβουλευτικής υποστήριξης, εκεί όπου αυτό κρίνεται ως αναγκαίο.

(β) Η εφαρμογή νέας επικοινωνιακής στρατηγικής σε θέματα οδικής ασφάλειας με κεντρικό τίτλο «ΣΚΕΨΟΥ!», η οποία ήδη «τρέχει» και αποσκοπεί στη διαφώτιση, την ενημέρωση, την εκπαίδευση και την ευαισθητοποίηση του κοινού και κυρίως των νέων οδηγών μέσα από κύριες δράσεις και επιμέρους ενέργειες και εκστρατείες. Για την εκστρατεία έχουν ετοιμαστεί, σε συνεργασία με το Γραφείο Τύπου και Πληροφοριών, τηλεοπτικά και ραδιοφωνικά spots και υλικό για προβολή στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης.

(γ) Η σύσταση του Επιστημονικού Κέντρου Οδικής Ασφάλειας το οποίο, με τη συμμετοχή επιστημόνων του τομέα, θα παρακολουθεί τα θέματα της οδικής ασφάλειας, θα προωθεί τη διεξαγωγή ερευνών και μελετών και θα εισηγείται συγκεκριμένες παρεμβάσεις και στρατηγικές πρόληψης των οδικών ατυχημάτων, θα ενδυναμώσει περαιτέρω τον αγώνα μας ενάντια στις οδικές συγκρούσεις.

(δ) Αποτρεπτικά αναμένεται να λειτουργήσει και ο εκσυγχρονισμός των ποινών που αφορούν σε τροχαίες παραβάσεις. Όπως έχει διαπιστωθεί από μελέτη που έγινε από το Τμήμα Νομικής του Πανεπιστημίου Κύπρου, μετά από πρωτοβουλία του Υπουργείου Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως, οι ποινές που προβλέπονται στην υφιστάμενη νομοθεσία για συγκεκριμένα αδικήματα που θεωρούνται ως οι βασικές αιτίες πρόκλησης σοβαρών τροχαίων συγκρούσεων, είναι πολύ χαμηλές, σε σύγκριση με άλλα κράτη – μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και με άλλες χώρες που θεωρούνται προηγμένες στην προσπάθεια αντιμετώπισης των σοβαρών τροχαίων συγκρούσεων.

Για τον σκοπό αυτό ετοιμάστηκε από το Υπουργείο Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως και το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων δέσμη νομοσχεδίων που αφορούν στην αύξηση ποινών σε θέματα που κρίνεται ότι επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό τις τροχαίες συγκρούσεις, ιδιαίτερα αυτές που σχετίζονται με θανάτους και σοβαρούς. Η συζήτηση αυτών των νομοσχεδίων άρχισε σήμερα ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων.

(ε) Σημαντική κρίνεται, επίσης, η ένταξη του μαθήματος Κυκλοφοριακής Αγωγής στα Λύκεια από το 2018, σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, καλύπτοντας όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης και στοχεύοντας στην εκπαίδευση των αυριανών οδηγών και στη δημιουργία ορθολογικών στάσεων και οδικής συμπεριφοράς.

(στ) Επίσης, το έργο μας θα ενισχύσει η διεύρυνση της συνεργασίας με Οργανισμούς και Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα της οδικής ασφάλειας. Σε συνεργασία με τον Οργανισμό Νεολαίας Κύπρου μελετώνται νέες δράσεις και κοινοί στόχοι για προαγωγή της καλλιέργειας οδικής κουλτούρας. Συγκεκριμένα, έχει διαμορφωθεί και εφαρμόζεται ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα στοχευμένων παρεμβάσεων, ώστε να επιτευχθεί η μεγαλύτερη δυνατή προσέγγιση και ευαισθητοποίηση των νέων και ειδικότερα των νεαρών οδηγών.

(ζ) Σημαντική, επίσης, είναι η εφαρμογή της νομοθεσίας για το Νάρκοτεστ κατά το 2018, με στοχευμένους ελέγχους στους οδηγούς για ανίχνευση χρήσης ουσιών εξάρτησης, ως επιπρόσθετο όπλο στην πρόληψη οδικών συγκρούσεων. Πέραν της εφαρμογής της νομοθεσίας, έχουμε προχωρήσει ακόμη ένα βήμα, αφού αξιολογώντας τα αποτελέσματα από τους ελέγχους μέσω νάρκοτεστ, κρίναμε αναγκαίο τον περαιτέρω χειρισμό των οδηγών που βρέθηκαν θετικοί στην χρήση ναρκωτικών ουσιών βάση των αποτελεσμάτων της εργαστηριακής εξέτασης. Ως εκ τούτου, σε συνεργασία με το Υπουργείο Υγείας, αποφασίστηκε η ετοιμασία και η υπογραφή πρωτοκόλλου συνεργασίας που διέπει τη διαδικασία για την παραπομπή ατόμων που οδηγούν ή αποπειρώνται να οδηγήσουν οποιοδήποτε όχημα υπό την επήρεια ναρκωτικών, από την Αστυνομία Κύπρου (Τμήμα Τροχαίας Αρχηγείου μέσω της Κοινωνικής Υπηρεσίας της ΥΚΑΝ), σε θεραπευτικά Κέντρα των Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας του Υπουργείου Υγείας και σε μη κρατικά θεραπευτικά κέντρα.

(η) Τέλος, σημαντική μείωση στις οδικές συγκρούσεις αναμένεται να επιτευχθεί με την εγκατάσταση και λειτουργία του νέου σύγχρονου συστήματος φωτοεπισήμανσης, το οποίο θα καταγράφει τροχαία αδικήματα όπως η ταχύτητα, η παραβίαση κόκκινου σηματοδότη κ.ά. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η προκήρυξη του διαγωνισμού για τη σύναψη σύμβασης παροχής υπηρεσιών για την προμήθεια, εγκατάσταση, συντήρηση και λειτουργία συστήματος φωτοεπισήμανσης αναμένεται να προκηρυχθεί την επόμενη εβδομάδα. Συγκεκριμένα, θα εγκατασταθούν συσκευές φωτοεπισήμανσης σε 90 σταθερά σημεία που αντιστοιχούν σε αντίστοιχο αριθμό μελανών σημείων ενώ άλλες 20 περίπου κινητές συσκευές θα τοποθετούνται σε τμήματα του οδικού δικτύου.

Κυρίες και κύριοι,

Η ασφάλεια των πολιτών στο σύνολο τους, είτε ως οδηγών είτε ως πεζών, βρίσκεται στις προτεραιότητες μας, σε μια προσπάθεια ανάδειξης της αξίας της ανθρώπινης ζωής και της διαβίωσης των πολιτών σε ένα ασφαλές περιβάλλον. Οφείλουμε να συνεχίσουμε να ευαισθητοποιούμε ιδιαίτερα τους νέους και όλους τους οδηγούς, ανεξαρτήτως ηλικίας, ώστε να εμπεδώσουν την κοινωνική ευθύνη που πρέπει να έχει ο κάθε ένας που κυκλοφορεί στο δρόμο.









Τελευταία Ενημέρωση στις: 21/04/2020 11:43:17 AM

Πίσω στην προηγούμενη σελίδα