Έμβλημα Κυπριακής Δημοκρατίας
Υπουργείο Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως
Βρίσκεστε στη Σελίδα: Αρχική Σελίδα Ειδήσεις

Ειδήσεις


Συζήτηση του νομοσχεδίου για χειραγώγηση των αθλητικών γεγονότων με τα μέλη της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας και Πολιτισμού

24/05/2017

Απευθύνοντας έκκληση προς όλους για συνεργασία ώστε να αντιμετωπιστούν τα φαινόμενα χειραγώγησης αθλητικών αγώνων καθώς, όπως τόνισε, αυτό αποτελεί υποχρέωσή έναντι της πολιτείας, της κοινωνίας και των ομαδικών αθλημάτων, ο Υπουργός Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως κ. Ιωνάς Νικολάου συζήτησε, σήμερα, με τα μέλη της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας και Πολιτισμού το περιεχόμενο του σχετικού νομοσχεδίου.

Σε δηλώσεις του μετά το πέρας της συνεδρίας της Επιτροπής, ανέφερε:

«Σήμερα ολοκληρώθηκε η γενικότερη συζήτηση και σύντομα θα ξεκινήσει η κατ’ άρθρον συζήτησή του, βάσει του προγραμματισμού της Επιτροπής. Απαντήσαμε σε ερωτήματα των Βουλευτών και δόθηκαν απαντήσεις σε θέματα που ηγέρθηκαν κατά την παρουσίαση του νομοσχεδίου την περασμένη εβδομάδα.

Θα ήθελα να επισημάνω ότι η νομοθεσία αυτή δεν είναι ανεπαρκής – όπως κάποιοι θέλουν να μεταφέρουν – καθώς δεν είναι αποτέλεσμα δικής μας επινόησης και εφεύρεσης, αλλά αποτέλεσμα ουσιαστικής έρευνας και εφαρμογής καλών πρακτικών που υιοθετήθηκαν και εφαρμόζονται σε άλλες χώρες. Αντίστοιχη νομοθεσία έχει η Ελλάδα, η Ιταλία, η Ισπανία και άλλες χώρες.

Επίσης, για τον ισχυρισμό ότι είναι ελλιπής γιατί δεν περιλαμβάνει αδίκημα για την συνομωσία, θα ήθελα να επαναλάβω ότι δεν ρυθμίζεται όχι μόνο το αδίκημα της συνωμοσία, αλλά και της αυτουργίας, της συνέργεια, γιατί αυτά ρυθμίζονται στο ποινικό κώδικα και όχι σε ειδικούς νόμους. Δεν υπάρχει ειδική νομοθεσία που να ρυθμίζει το θέμα της συνωμοσίας, καθότι αυτά ρυθμίζονται στον ποινικό κώδικα, οι διατάξεις του οποίου εφαρμόζονται όταν υπάρξουν τέτοια θέματα» και επισήμανε ότι στις περιπτώσεις που διαπιστωθεί ότι κατά την διάπραξη κάποιου αδικήματος υπήρξε συνομωσία τότε αυτή διώκεται με βάση τις διατάξεις του ποινικού κώδικα.

Περαιτέρω, ο κ. Νικολάου απαντώντας στους ισχυρισμούς ότι καθυστερημένα προχώρησε το νομοσχέδιο, ανάφερε: «Καμία καθυστέρηση υπήρξε. Η σύμβαση έχει υπογραφτεί, μαζί μας, από 18 από τα 28 κράτη μέλη της ΕΕ και την έχει κυρώσει μόνο η Πορτογαλία. Η υπογραφή έγινε παρά τα διάφορα ζητήματα που ηγέρθηκαν κατά τη διαδικασία. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ακόμη και σήμερα θεωρεί ότι η Σύμβαση δεν έπρεπε να υπογραφεί από τα ίδια τα κράτη μέλη, αλλά από την ίδια για λογαριασμό όλων των κρατών μελών. Για το θέμα ζητήσαμε γνωμάτευση από τον Γενικό Εισαγγελέα, ο οποίος μας είπε ότι θα έπρεπε να περιμένουμε γιατί υπήρχε ο κίνδυνος επιβολής κυρώσεων από την Επιτροπή στα εθνικά κράτη. Όταν διαπιστώσαμε ότι τα κράτη που την υπέγραφαν αυξάνονταν, αποφασίσαμε να την υπογράψουμε και εμείς. Έπρεπε να υπογραφεί η Σύμβαση για να προχωρήσουμε στη συγκεκριμένη νομοθεσία.

Για την ετοιμασία της νομοθεσίας, έχουμε καταφύγει σε διάφορες πρακτικές άλλων χωρών, και συνεπώς δεν μπορούσε να διαμορφωθεί μέσα σε μερικούς μήνες; Χρειάστηκε χρόνος, πήραμε απαντήσεις από διάφορα κράτη από τα οποία ζητήσαμε να μας ενημερώσουν για τις πρακτικές που ακολουθούν. Αντί να χαιρετίσουν κάποιοι την προώθηση της νομοθεσίας, την επέκριναν λέγοντας ότι ήλθε αργοπορημένα. Η νομοθεσία προωθήθηκε, ενώ φάκελοι της ΟΥΕΦΑ για την Κύπρο, υπάρχουν από το 2009.».

Ο κ. Νικολάου απηύθυνε έκκληση προς όλους για συνεργασία ώστε να αντιμετωπιστούν τα φαινόμενα των στημένων αγώνων, υπογραμμίζοντας ότι αυτή είναι η υποχρέωσή μας έναντι της πολιτείας και της κοινωνίας, καθώς και έναντι των ομαδικών αθλημάτων. «Ας αφήσουμε τις οποιεσδήποτε άλλες συζητήσεις και ας εγκύψουμε επί του συγκεκριμένου νομοσχεδίου για να δούμε πως το διαμορφώνουμε κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο, που να μπορεί να μας προσφέρει τέτοια μέσα για σωστή διερεύνηση των υποθέσεων», τόνισε, επισημαίνοντας ότι είναι ανοικτό για συζήτηση το Υπουργείο. Επίσης, είναι απαραίτητη η ενίσχυση του νομικού οπλοστασίου για τη διερεύνηση τέτοιων υποθέσεων και με άλλα νομοσχέδια, όπως αυτό για τις τηλεφωνικές παρακολουθήσεις, συμπλήρωσε.

Κληθείς να σχολιάσει κατά πόσον θα μπορέσουν με ένα τέτοιο νόμο να τερματιστούν φαινόμενα όπως «νοννοί και παράγκες του ποδοσφαίρου», για τα οποία έγιναν αναφορές κατά τη συζήτηση στην Επιτροπή, ο κ. Νικολάου είπε: «Για να αντιμετωπιστούν τέτοια φαινόμενα, όπως έχουν αντιμετωπιστεί και σε άλλες χώρες, είναι απαραίτητο οι αρχές να έχουν τη δυνατότητα τηλεφωνικών παρακολουθήσεων. Στην Ελλάδα, αλλά και στην Ιταλία μόνο με αυτό τον τρόπο μπόρεσαν να αντιμετωπιστούν αυτά τα θέματα αποτελεσματικά. Εάν πράγματι μας νοιάζει να ξηλωθούν και να διωχθούν οι ‘νοννοί και οι παράγκες’, πρέπει να προβληματιστούμε ουσιαστικά για το ποια είναι τα μέσα που προσφέρουμε για το σκοπό αυτό. Διαφορετικά, τα μέσα θα είναι περιορισμένα, με περιορισμένες τις δυνατότητες για αντιμετώπιση αυτών των αδικημάτων κατά του αθλητισμού».

Σε ερώτηση δημοσιογράφου αναφορικά με το τί είναι αυτό που εμποδίζει μια τέτοια εισήγηση που υπάρχει εδώ και χρόνια από το να περάσει από τη Βουλή, ο κ. Νικολάου απάντησε ότι μόνο μια φορά επιχειρήθηκε η τροποποίηση του Νόμου και αυτή αποσύρθηκε με σκοπό να επαναξιολογηθεί, αλλά δεν επανήλθε ποτέ. «Τότε έγινε συζήτηση, έγινε έρευνα αναφορικά με το τι εφαρμόζουν και ποια τα προστατευτικά μέτρα σε άλλες χώρες και πολλές από αυτές τις καλές πρακτικές έχουν συμπεριληφθεί στο νομοσχέδιο που θα κατατεθεί τις επόμενες μέρες», είπε, τονίζοντας ότι σκοπός δεν είναι να παραβιάζονται ανθρώπινα δικαιώματα.

Και πρόσθεσε: «Σίγουρα έχουμε το δικαίωμα της ιδιωτικής ζωής, που προστατεύει το δικαίωμα οποιουδήποτε πολίτη να έχει επικοινωνία με άλλο πολίτη, χωρίς παρεμβάσεις, όμως το Άρθρο 17 του Συντάγματος επιτρέπει την άρση του απορρήτου της επικοινωνίας για συγκεκριμένους λόγους και είναι αυτούς τους λόγους που καλούμαστε να εφαρμόσουμε. Υπάρχει το αναγνωρισμένο δικαίωμα της ιδιωτικής ζωής, αλλά υπάρχει και η απαίτηση της κοινωνίας και των ιδίων των πολιτών να έχουν ασφάλεια. Πως μπορείς να διασφαλίσεις την ασφάλεια του πολίτη και την προστασία των ανθρωπίνων του δικαιωμάτων, τουλάχιστον για σοβαρά ποινικά αδικήματα όπως είναι τα ναρκωτικά, η εμπορία προσώπων, η διαφθορά, όταν δεν παρέχεις στις διωκτικές αρχές τα απαιτούμενα μέσα για δίωξη και αντιμετώπιση αυτών των αδικημάτων;»

Και επισήμανε ότι, δεν είναι αρκετό να αρνούνται κάποιοι να περάσουν την νομοθεσία που θα αίρει το απόρρητο της επικοινωνίας. «Οφείλουμε να προβληματιστούμε πως μέσα από τη νομοθεσία διασφαλίζουμε κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο – και οφείλουμε να περιλάβουμε τέτοιες πρόνοιες – ότι δεν θα επιτρέπεται η κατάχρηση ή η οποιαδήποτε παρέμβαση, παράνομη ή παράτυπη από τα άτομα που θα επιτελούν αυτού του είδους την δραστηριότητα» και τόνισε ότι είναι «ανοικτοί για συζήτηση ώστε να περιληφθούν ακόμη και πρόσθετοι μηχανισμοί ελέγχου».

Καταλήγοντας, ο κ. Υπουργός υπενθύμισε ότι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο υποβλήθηκε σε δημόσιο διάλογο, έχει σταλεί στα κόμματα και έχει συζητηθεί κατά τις συναντήσεις που είχε ο ίδιος με τους αρχηγούς των κομμάτων, όπου η όποια εισήγηση έγινε έχει περιληφθεί.






Υπουργός

Ιστοσελίδα Υπουργού

Πρόσκληση και Πρόγραμμα Ημερίδας

Πιστοποίηση με Apostille Δικαιολογητικών για εγγραφή στα ΑΑΕΙ της Ελλάδας

Δημόσια Διαβούλευση για Νομοσχέδια που αφορούν τη σύσταση και λειτουργία Ανεξάρτητης Αρχής και για τη ρύθμιση του lobbying

Δημόσια Διαβούλευση για Νομοσχέδιο για μεταφορά των υποχρεώσεων της οδηγίας 2016/681 (PNR) στο ημεδαπό νομικό πλαίσιο

JCC - Fines

APOSTILLE

ΙMI - Προστασία Προσωπικών Δεδομένων - Δήλωση Απορρήτου

IMI

Αστικές Πτυχές της Διεθνούς Απαγωγής Παιδιών

Διαμεσολάβηση

Πυρκαγίες - Παγκύπριος Αριθμός

ReForm

Η δικαιοσύνη με ένα κλικ

Κυβερνητική Πύλη Διαδικτύου

Κυπριακές Βιβλιοθήκες



ΕΥΡΩΠΑΙΚΟ ΔΙΚΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ΣΕ ΑΣΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΚΕΣ ΥΠΟΘΕΣΕΙΣ

Eναρξη Εκστρατείας Προώθησης των Συστημάτων Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης